Ερώτηση προς το ΥΠΕΧΩΔΕ για τα προβλήματα σύνταξης του Κτηματολογίου στο Δήμο Φαιάκων

Προς:

τον Υπουργό Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων

Ο Βουλευτής Νίκος Δένδιας κατέθεσε στη Βουλή ερώτηση προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων κ. Γιώργο Σουφλιά, σχετικά με τα προβλήματα που υπάρχουν στη σύνταξη του κτηματολογίου στο Δήμο Φαιάκων.Το πλήρες κείμενο της ερώτησης έχει ως ακολούθως:”Το δεύτερο πρόγραμμα σύνταξης του Εθνικού Κτηματολογίου, με έναρξη το 1998 και λήξη το 2000, περιέλαβε μεταξύ άλλων και την τότε κοινότητα Κάτω Κορακιάνας και σήμερα ομώνυμο Δημοτικό Διαμέρισμα του Δήμου Φαιάκων του Νομού Κερκύρας.

Η περιοχή αυτή αποτελείται από παραλιακή – τουριστική ζώνη και το μεγαλύτερο μέρος της καταλαμβάνεται από αγροτικά ακίνητα καλλιεργημένα ή μη και τον παραδοσιακό ελαιώνα. Στην περιοχή αυτή και ιδίως στο αγροτικό της τμήμα, η πλειοψηφία των ιδιοκτητών ακινήτων, αντί τίτλων ιδιοκτησίας με τύπο συμβολαιογραφικών εγγράφων, επικαλούνται την χρησικτησία, δεδομένου ότι τα ακίνητα αυτά παραδιδόταν από γενιά σε γενιά ατύπως. Αλλά και στις περισσότερες περιπτώσεις της καθολικής ή ειδικής διαδοχής των ακινήτων που υπήχθησαν σε έγγραφο τύπο, έως τις αρχές της δεκαετίας του 1990, η αναφορά στο εμβαδό του μεταβιβαζόμενου ακινήτου γινόταν στο περίπου, χωρίς την επίκληση και προσκόμιση τοπογραφικού διαγράμματος, αφού κάτι τέτοιο δεν ήταν υποχρεωτικό. Πρακτικά τούτο σημαίνει, ότι ο μόνος πρόσφορος και ασφαλής τρόπος για να επιτευχθεί η σωστή καταγραφή των ιδιοκτησιών, κατά την διαδικασία της κτηματογράφησης, ήταν ο εντοπισμός τους από τους αρμοδίους με επιτόπια έρευνα που προέβλεπε άλλωστε και το άρθρο 3 του ν. 2308/1995, πράγμα το οποίο δεν έγινε.

Οι ως άνω ιδιομορφίες της εν λόγω υπό κτηματογράφηση περιοχής σε συνδυασμό με την εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία, όπως φαίνεται εκ του αποτελέσματος της διαδικασίας σύνταξης του κτηματολογίου, δεν ελήφθησαν υπόψη από τους διενεργήσαντες αυτήν, με αποτέλεσμα σήμερα που πραγματοποιούνται οι πρώτες εγγραφές να δημιουργούνται ανυπέρβλητα εμπόδια στις συναλλαγές, ήτοι αγορές, πωλήσεις, δηλώσεις αποδοχής, λήψη δανείων, εγγραφή υποθηκών, προσημειώσεων, διεκδικήσεων, στην διεξαγωγή δικών ενώπιον των Δικαστηρίων και φυσικά δεν μπορεί να παραβλέψει κανείς τον πανικό και την αγανάκτηση που ήδη δημιουργήθηκαν στους δημότες – ιδιοκτήτες ακινήτων όταν αντιλήφθηκαν ότι με την πάροδο άπρακτης πενταετίας δημιουργείται αμάχητο τεκμήριο κυριότητας υπέρ του Δημοσίου, στα ακίνητά τους που δεν κατάφεραν οι ίδιοι να εντοπίσουν στις αεροφωτογραφίες που τους υπεδείχθησαν. 

Σημειωτέον ότι κατά την υποβολή των αρχικών δηλώσεων δεν απαιτούνταν η προσκόμιση τοπογραφικού διαγράμματος, κι έτσι ο καθένας δήλωνε κατά προσέγγιση το εμβαδό του ακινήτου του, κατόπιν το «εντόπιζε» στο χάρτη της αεροφωτογραφίας και τελείωνε εκεί η διαδικασία.Τα αποτελέσματα της πρώτης ανάρτησης επέδειξαν, όπως ήταν αναμενόμενο, μεγάλες αποκλίσεις δηλωθέντος και αναρτηθέντος εμβαδού, απεικονίσεις ακινήτων που δεν αντιστοιχούσαν στην πραγματικότητα και φυσικά πλήθος ανεντόπιστων ακινήτων. 

Στη συνέχεια έγινε μία δεύτερη προσπάθεια εντοπισμού των ανεντόπιστων ακινήτων, πλην όμως το αποτέλεσμα της ήταν σχεδόν το ίδιο διότι ακολουθήθηκε η ίδια ως άνω πρακτική.Κατόπιν, υπεβλήθησαν οι ενστάσεις ενώπιον της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας επιτροπής, κατά τη συζήτηση των οποίων ουδείς εκ των ενισταμένων παρευρέθη αφού δεν ειδοποιήθηκαν ατομικά ο καθένας από αυτούς, για το χρόνο και τον τόπο της διεξαγωγής της, ώστε να υποστηρίξει και να αποδείξει αυτά που επικαλούνταν στην ένστασή του. Μόνη η ανάρτηση στους τοίχους των κτηματολογικών γραφείων του προγράμματος συνεδρίασης της κάθε επιτροπής και των υπό εξέταση ενστάσεων δεν υπήρξε επαρκής για τον πολύ απλό λόγο ότι δεν ήταν δυνατόν στον καθένα ενδιαφερόμενο να περνάει καθημερινώς από το κτηματολογικό γραφείο της πόλης της Κέρκυρας ώστε να ενημερωθεί πότε συζητείται η ένστασή του.Τα αυτά συνέβησαν και στις υπόλοιπες υπό κτηματογράφηση περιοχές της πόλης της Κέρκυρας, των Καναλίων και της Αλεπούς, των οποίων επίκεινται οι πρώτες εγγραφές σε ένα περίπου μήνα από σήμερα.

Σε ότι αφορά την εφαρμογή του ν. 2664/1998 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με τον ν. 3127/2003, πρέπει να παρατηρηθούν τα εξής: Ξεκινάει η διαδικασία των πρώτων εγγραφών εν μέσω θέρους (17/6/2005) και ως εκ τούτου καθίσταται αδύνατη η προσφυγή του πολίτη στη δικαιοσύνη λόγω των δικαστικών διακοπών, για όσες βέβαια περιπτώσεις προβλέπεται από τον ανωτέρω νόμο ότι ακολουθείται η διαδικασία της εκούσιας δικαιοδοσίας (άρθρο 16 ν. 2664/1998) και κατά την οποία παρέχεται σχετικά, σύντομη δικάσιμος, με αποτέλεσμα να τελματώνουν συναλλαγές για μεγάλο χρονικό διάστημα, να ακυρώνονται συμβόλαια εξαιτίας της καθυστέρησης αυτής, να μην μπορεί κάποιος επαγγελματίας να πάρει ένα δάνειο για τις ανάγκες του επιτηδεύματος του, να μην μπορεί ο κληρονόμος να αποδειχθεί την κληρονομιά του, να μην μπορεί ο πιστωτής να εκτελέσει την δικαστική του απόφαση κ.λ.π. 

Όσο δε για τις διεκδικητικές και αναγνωριστικές αγωγές (άρθρο 6 ν. 2664/1998) μέχρι αυτές να καταστούν αμετάκλητες, ενδεχομένως να μην υπάρχουν εν ζωή ούτε ο ενάγων ούτε ο εναγόμενος εκτός αν ο δεύτερος είναι το Ελληνικό Δημόσιο.Εξάλλου η πλειοψηφία των διατάξεων του ανωτέρω νόμου, προβλέπει ότι επιμέρους θέματα θα ρυθμιστούν με υπουργικές αποφάσεις, πολλές από τις οποίες ακόμη δεν έχουν εκδοθεί, όπως δεν έχει πραγματοποιηθεί και η τοποθέτηση Κτηματολογικού Δικαστή (άρθρο 6 παρ.8 ν. 2664/1998).Το Εθνικό Κτηματολόγιο αποτελεί σύστημα οργανωμένων σε κτηματοκεντρική βάση νομικών, τεχνικών και άλλων πληροφοριών για όλα τα ακίνητα της επικράτειας. Ως θεσμός, είναι προφανές, ότι είναι απολύτως αναγκαίος για τη αποτελεσματικότερη διεξαγωγή των συναλλαγών που βασίζονται στις κτηματολογικές εγγραφές.

Όμως βάσει των προβλημάτων που περιγράφηκαν παραπάνω, θεωρώ ότι για τις περιοχές που αναφέρθηκαν καθίσταται επιτακτική ανάγκη η αναστολή της έναρξης ισχύος του Κτηματολογίου και της εφαρμογής του προαναφερόμενου νόμου. Επίσης, προτείνω να επανεξεταστεί και να απλουστευθεί η διαδικασία διόρθωσης εμβαδομετρικών διαφορών, ανεντόπιστων ιδιοκτησιών και τυπικών λαθών ώστε να μην καθίσταται τόσο χρονοβόρα η διευθέτησή τους. (π.χ. τα ανεντόπιστα, καταγράφονται ως «αγνώστου ιδιοκτήτη» και πρέπει να κατατεθεί τακτική αγωγή, η δίμηνη προθεσμία του άρθρου 19 παρ.2 για να αποφανθεί ο προϊστάμενος του κτηματολογίου ώστε να απευθυνθεί ο ενδιαφερόμενος στα Δικαστήρια). Τέλος, να προβλεφθεί κατόπιν τροποποίησης του νόμου, η ύπαρξη μηχανικού – τοπογράφου στα κτηματολογικά γραφεία. Είναι ο κατ’εξοχήν ειδικός να υποδείξει στους κτηματολογικούς χάρτες που βρίσκεται το κάθε ακίνητο (με τη συνεργασία βέβαια του ενδιαφερόμενου ιδιοκτήτη). 

Δύναται ακόμη να προβλεφθεί η δυνατότητα να διενεργεί αυτοψία όπου χρειάζεται, γιατί πώς π.χ. ο προϊστάμενος του κτηματολογίου (ο οποίος είναι νομικός) θα αποφανθεί κατά τη διαδικασία του άρθρου 19 παρ. 2 επί γεωμετρικών διαφορών των κτηματολογικών εγγραφών;Ερωτάται ο Υπουργός,Τι προτίθεται να πράξει;»

Κέρκυρα 09 Σεπτεμβρίου 2005

Μετάβαση στο περιεχόμενο