Ομιλία στο 3ο διεθνές συνέδριο με θέμα «Αναπτυξιακές προοπτικές για την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος»

Ο Βουλευτής Β’ Αθηνών της Νέας Δημοκρατίας, τ. Υπουργός Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας κ. Νίκος Δένδιας απηύθυνε ομιλία στο 3ο διεθνές συνέδριο της εφημερίδας «Πελοπόννησος» με θέμα «Αναπτυξιακές προοπτικές για την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος», το οποίο πραγματοποιήθηκε σε κεντρικό ξενοδοχείο της Πάτρας.

Ακολουθούν σημεία από τις επισημάνσεις που έκανε ο κ. Δένδιας:

Είμαι ιδιαίτερα ευτυχής που βρίσκομαι σήμερα ανάμεσά σας, χάρη σε μια εξαιρετική αφορμή για την οποία οφείλουμε να ευχαριστήσουμε τους διοργανωτές του συνεδρίου. Τους υπεύθυνους της καλής εφημερίδας ‘Πελοπόννησος’, που συνεχίζει μια μακρά πορεία ενημερωτικής προσφοράς στην Πάτρα και τη δυτική Ελλάδα γενικότερα.

• Ο εξαίρετος δε χαρακτήρας της πρωτοβουλίας συνίσταται στην τόλμη που έχει να επανα-οριοθετεί προτεραιότητες σε πείσμα ενός στρεβλού κι αντεστραμμένου κλίματος που έχει επικρατήσει τους τελευταίους μήνες.

• Αντί ν’ ασχολούμαστε με την πρόταση και εφαρμογή ενός συγκροτημένου αναπτυξιακού σχεδίου για τη χώρα, βυθιζόμαστε στο τέλμα μιας παρατεινόμενης εκκρεμότητας, αποτέλεσμα, φοβούμαι τελεσίδικο, της αναποφασιστικότητας της Κυβέρνησης.

• Το τέλος του 2014, μετά από μια μακρά περίοδο επώδυνης προσαρμογής, η χώρα φαινόταν να εξέρχεται από την κρίση: αύξηση του ΑΕΠ για πρώτη φορά μετά από χρόνια (+0,8%), υποχώρηση της ανεργίας (-2,3%), κατακόρυφη αύξηση της απορρόφησης κοινοτικών πόρων σε ποσοστό 88%, ετοιμότητα για τη δυναμική έναρξη του νέου ΕΣΠΑ 2014 – 2020.

• Κι αυτά σ’ ένα ευνοϊκό ευρωπαϊκό περιβάλλον: φθηνός δανεισμός για όλους μέσω και της εφαρμοζόμενης από την ΕΚΤ ποσοτικής χαλάρωσης ύψους 1,1 τρισ. €, ανταγωνιστικότερες εξαγωγές λόγω της πτώσης της ισοτιμίας ευρώ – δολαρίου και του πετρελαίου, διάθεση άνω των 960 δισ. € σε δεσμεύσεις / 908 δισ. € σε πληρωμές μέσω του πολυετούς δημοσιονομικού πλαισίου 2014-2020 της ΕΕ με κύριο στόχο την ενίσχυση της ανάπτυξης και τη δημιουργία θέσεων εργασίας σε όλη την Ευρώπη.

• Αντί της δυναμικής αξιοποίησης του κεκτημένου της προηγούμενης περιόδου και του ευνοϊκού ευρωπαϊκού οικονομικού περιβάλλοντος, η χώρα, κατά τους πέντε τελευταίους μήνες, επέστρεψε στην αβεβαιότητα, την εσωστρέφεια, την απομόνωση και την καχυποψία προς το φυσικό της χώρο, την Ευρώπη.

• Σύμφωνα με τελευταία στοιχεία της ΕΣΕΕ, κάθε είκοσι τέσσερις ώρες κλείνουν 59 επιχειρήσεις και μειώνεται η πλήρης απασχόληση κατά 613 θέσεις εργασίας.
Κάθε ημέρα που περνά χωρίς συμφωνία με τους εταίρους, το ΑΕΠ χάνει 22,3 εκατ. € και συνολικά 0,2% το α’ τρίμηνο, επιστρέφοντας και πάλι στην ύφεση χωρίς καν τη λήψη υφεσιακών μέτρων που η νέα Κυβέρνηση εξόρκιζε μεν, προετοιμάζει δε.

• Ταυτόχρονα, η εσωτερική στάση πληρωμών οδηγεί σε κώμα την πραγματική οικονομία : οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα υπερέβησαν τα 4,1 δισ. € τον Απρίλιο του 2015, αυξημένες κατά 1,1 δισ. € ή κατά 37% από το Δεκέμβριο του 2014. Αν μάλιστα προσθέσουμε και τις εκκρεμείς επιστροφές φόρων, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προσεγγίζουν, στο τέλος Απριλίου, τα 5 δισ. €.

• Μέγα θύμα της ιδιότυπης αυτής στάσης πληρωμών, το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και τα εκτελούμενα προγράμματα του ΕΣΠΑ 2007-2013: το α’ πεντάμηνο του 2015 έχουμε απορροφήσει μόλις 411 εκατ. € και μεγάλα έργα υποδομής έχουν σταματήσει ή κινδυνεύουν να σταματήσουν:

• Το έργο της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ροδοδάφνη (Αίγιο) – Ρίο, μήκους 27 χλμ. της σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνας – Πάτρας δεν λαμβάνει χρηματοδότηση από το ΠΔΕ από το Μάρτιο του 2015 και τις προηγούμενες ημέρες οι εργασίες διεκόπησαν.

• Το έργο του οδικού άξονα ‘Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα’ δεν λαμβάνει χρηματοδότηση από το ΠΔΕ από το Μάρτιο του 2015 και η συνέχιση των εργασιών τίθεται σε κίνδυνο.

• Ποιο είναι επομένως το δίδαγμα της εμπειρίας των τελευταίων πέντε μηνών;
Πώς απαντάμε στο ξεκάθαρο αίτημα της κοινωνίας για απαλλαγή της χώρας από την επιτροπεία των δανειστών, για οριστική έξοδο από το σπιράλ της ύφεσης και των διαδοχικών μειώσεων εισοδημάτων;

• Σίγουρα όχι με παλιομοδίτικους θεατρινισμούς και δημαγωγικές εξάρσεις εσωτερικής ή εσωκομματικής κατανάλωσης.

• Σίγουρα όχι με την επιστροφή στο μοντέλο της κρατικοδίαιτης οικονομίας που πτώχευσε και μας πτώχευσε και που κανείς στον κόσμο δεν είναι διατεθειμένος πλέον να χρηματοδοτεί για χάρη μας.

• Απάντηση στο αίτημα της κοινωνίας μπορεί να είναι μόνον η κατάρτιση κι εφαρμογή μιας νέας αναπτυξιακής στρατηγικής που θα στηρίζεται στους εξής πυλώνες:
– Ενίσχυση της επιχειρηματικότητας για τη δημιουργία διατηρήσιμών θέσεων εργασίας: απλότητα στις αδειοδοτήσεις, σταθερότητα στο φορολογικό σύστημα, διαφάνεια στις σχέσεις με το κράτος.
– Ζητήματα για τα οποία στο Υπουργείο Ανάπτυξης είχαμε λάβει σημαντικές νομοθετικές πρωτοβουλίες, όπως οι νόμοι 4262/14 (αδειοδοτήσεις), 4281/14 (δημόσιες συμβάσεις), 4302/14 (κέντρα Logistics) που έμειναν χωρίς συνέχεια.
Στήριξη της καινοτομίας με την έμπρακτη ενθάρρυνση των νεοφυών επιχειρήσεων (‘startups’), την υιοθέτηση βέλτιστων πρακτικών όπως της YOZMA, τη χορήγηση ‘seed capital’, τη δημιουργία ‘θερμοκοιτίδων’ επιχειρήσεων (‘incubators’).
– Σήμερα η συμβολή της καινοτομίας στο ΑΕΠ είναι μόλις 0,47%. Την ίδια ώρα η ΕΕ διαθέτει μέσω του Κοινού Στρατηγικού Πλαισίου “Horizon 2014-2020” 80 δισ. € που θα συμπληρωθούν με επιπρόσθετες χρηματοδοτήσεις από τα διαρθρωτικά ταμεία. Στόχος είναι οι επενδύσεις στην έρευνα και καινοτομία να φτάσουν το 3% του ευρωπαϊκού ΑΕΠ και να ενισχύσουν τη διεθνή ανταγωνιστικότητα της Ένωσης σ’ ένα τομέα που παρέχει καλοπληρωμένες θέσεις εργασίας, ευημερία και ποιότητα ζωής.
– Ανάπτυξη κι αξιοποίηση νέων χρηματοδοτικών εργαλείων για την εξασφάλιση ρευστότητας ιδίως στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Πρωτοβουλίες όπως το Ελληνικό Επενδυτικό Ταμείο, που ενεργοποιήσαμε τον Νοέμβριο του 2014 με χρηματοδότηση και από τη γερμανική KfW (100 εκατ. €), χρηματοδοτήσεις από το ΕΤΕΑΝ, το ΤΑΝΕΟ, την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανοικοδόμησης & Ανάπτυξης.
– Διευκόλυνση των εξαγωγών μέσω της μείωσης του διοικητικού άχθους, τη μεταφορά τεχνογνωσίας από χώρες – πρωτοπόρους, την ενίσχυση του ‘Enterprise Greece’.
– Ρύθμιση μη εξυπηρετούμενων (‘κόκκινων’) δανείων και παροχή ‘δεύτερης ευκαιρίας’ σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Με το ν.4307/14 παρέχεται η δυνατότητα απαλλαγής ποσοστού τουλάχιστον 50% του χρέους των ωφελούμενων επιχειρήσεων και επαγγελματιών, αλλά η εφαρμογή του έχει ‘παγώσει’ εν αναμονή της ανακοινωθείσας προετοιμασίας ενός ‘ολιστικού στρατηγικού σχεδιασμού’ για τα ‘κόκκινα’ δάνεια από την κυβέρνηση.
– Αποκατάσταση του ακινήτου ως κυρίου κρίκου της οικονομικής αλυσίδας: κίνητρα προσέλκυσης ξένων επενδύσεων, ρύθμιση των ‘κόκκινων’ στεγαστικών δανείων, φορολογική ελάφρυνση της ακίνητης περιουσίας (ο φόρος μεταβίβασης ακινήτων μειώθηκε από 10% σε 3%, ο δε ΕΝΦΙΑ είναι μικρότερος σε σχέση με ΕΕΤΗΔΕ, ΕΕΤΑ και μπορεί να μειωθεί περαιτέρω, εφόσον διατηρηθεί η πολιτική πρωτογενών πλεονασμάτων).

• Με μια σύγχρονη αναπτυξιακή στρατηγική, με εξωστρεφή αντίληψη, με επένδυση στα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της χώρας και ιδίως στις ικανότητες της νέας γενιάς, μέσα στην Ευρώπη, με την Ευρώπη, μπορούμε να τα καταφέρουμε. Αυτή είναι η απαίτηση της κοινωνίας μας, αυτό είναι το πρόταγμα της εποχής, αυτό είναι το στοίχημα που θα κριθούμε όλοι.

• Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας και εύχομαι καλή επιτυχία στις εργασίες του συνεδρίου.

Μετάβαση στο περιεχόμενο