Σημεία αγόρευσης επί του προσχεδίου του Κρατικού Προϋπολογισμού 2018, στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής

Ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος και Βουλευτής Β΄Αθήνας της Νέας Δημοκρατίας Νίκος Δένδιας, κατά την αγόρευσή του ως Εισηγητής της αξιωματικής αντιπολίτευσης επί του προσχεδίου του Κρατικού Προϋπολογισμού 2018, στη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, ανέφερε μεταξύ άλλων:

 

• Οι εκτιμήσεις του συζητούμενου προσχεδίου του προϋπολογισμού καταδεικνύουν την αστοχία της Κυβέρνησης σε σχέση με τις δικές της προβλέψεις για το τρέχον έτος.

• Το συζητούμενο Προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού αφενός αποτυπώνει τη διαχρονική αστοχία της Κυβέρνησης ως προς τους μακροοικονομικούς στόχους που θέτει. Αφετέρου προβλέπει την εφαρμογή νέων δημοσιονομικών μέτρων ύψους 1,9 δισ. € που επιτείνουν την υπερφορολόγηση των πολιτών, ιδίως εκείνων με μικρότερα εισοδήματα.

• Οι νέες περικοπές στο ενιαίο μισθολόγιο, οι πρόσθετες περικοπές στις συντάξεις και τα οικογενειακά επιδόματα, η κατάργηση ΕΚΑΣ, η κατάργηση της έκπτωσης φόρου για ιατρικές εξετάσεις, η επέκταση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, ο φόρος διαμονής, οι πρόσθετες επιβαρύνσεις στις ασφαλιστικές εισφορές για τους ελεύθερους επαγγελματίες, μείωση επιδομάτων θέρμανσης.

• Στην μεταβολή του ΑΕΠ. Ο ρυθμός ανάπτυξης συρρικνώθηκε κατά το 1/3 και τώρα προβλέπεται στο 1,8% για το 2017, αντί για 2,7%.

• Η αποθαρρυντική αυτή εκτίμηση συμπληρώνεται δυστυχώς από τα αναθεωρημένα στοιχεία του ΑΕΠ των τελευταίων ετών, όπως ανακοινώθηκαν πρόσφατα από την ΕΛ.ΣΤΑΤ.:
– Ύφεση για το 2016 ύψους -0,2%, έναντι προηγούμενης εκτίμησης για στασιμότητα (0,0%).
– Ύφεση για το 2015 στο -0,3%, αντί προηγούμενης εκτίμησης για -0,2%.
– Ανάπτυξη μόνο για το 2014 στο +0,7%, αντί προηγούμενης εκτίμησης για +0,4%.
– Ενώ δηλαδή η παρούσα κυβέρνηση Σύριζα – ΑνΕλ παρέλαβε τη χώρα σε πορεία εξόδου από την ύφεση, εν συνεχεία τη βύθισε χειρότερα και αχρείαστα σ’ αυτήν.

• Όπως μάλιστα αναδεικνύει η πρόσφατη Έκθεση του ΔΝΤ για τις Παγκόσμιες Οικονομικές Προοπτικές (WEO Oct 2017) την ώρα που όλες οι προηγμένες χώρες αναπτύσσονται ταχύτερα από ότι προβλεπόταν, η Ελλάδα μένει πίσω και συνιστά αρνητική αναπτυξιακή έκπληξη.

• Στο ίδιος πλαίσιο, το ΔΝΤ αναθεώρησε προς τα κάτω τις προβλέψεις του για το 2017,από +2,8% σε +1,8%. Επιπρόσθετα υποβάθμισε τις προβλέψεις του για το μεσοπρόθεσμο ρυθμό ανάπτυξης της Ελλάδας στο καταθλιπτικό +1%.

• Περαιτέρω στο Προσχέδιο του ΚΠ 2018 η ιδιωτική κατανάλωση προβλέπεται στο 1,1% για το 2017, δηλαδή κατά 39% μικρότερη έναντι της αρχικής εκτίμησης για αύξησή της κατά 1,8% σύμφωνα με τον υπό εκτέλεση ΚΠ 2017.

• Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΣΕΕ, τη διετία 2015/2017 η μέση μηνιαία δαπάνη των ελληνικών νοικοκυριών για τις αγορές από τα σούπερ μάρκετ σημείωσε ραγδαία υποχώρηση: από 280 € το 2015, στη διάρκεια του 2017 (α΄ τετράμηνο) ανέρχεται μέχρι στιγμής στα 239 € (-41 €).

• Στατιστικά, η ετήσια ονομαστική κατά κεφαλήν καταναλωτική δαπάνη είναι 20.000 € στην ΕΕ 27 και 21.413 € στην Ευρωζώνη, ενώ στην Ελλάδα 12.940 €. Δηλαδή η εγχώρια καταναλωτική δαπάνη αντιστοιχεί στο 65% του κοινοτικού μέσου όρου των 27 και στο 60% των κρατών της ευρωζώνης.

• Οι επενδύσεις, προσγειώθηκαν στο 4,3%, δηλαδή κατά 52,7% χαμηλότερα της αρχικής πρόβλεψης για 9,1%.

• Το εμπορικό ισοζύγιο επιδεινώθηκε: Κατά το α’ εξάμηνο του 2017 (Ιανουάριος – Ιούνιος), το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου διευρύνθηκε στα 11,592 δισ. ευρώ έναντι 9,604 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2016, παρουσιάζοντας άνοδο κατά 16,2%.

• Η δημόσια κατανάλωση αντί μείωσης -0,3%, αυξήθηκε κατά 1%, ως αποτέλεσμα της πολιτικής της Κυβέρνησης για τη δημιουργία του «κομματικού στρατού».

• Η μεταβολή του δείκτη τιμών καταναλωτή (ΔΤΚ) έχει διπλασιαστεί και στο Προσχέδιο προβλέπεται να διαμορφωθεί σε 1,2%, από 0,6% εξαιτίας της αύξησης των έμμεσων φόρων που εφαρμόζει η κυβέρνηση Σύριζα/ΑνΕλ με αποτέλεσμα να εξανεμίζεται το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών.

• Ταυτόχρονα, η κυβέρνηση έχει ήδη επιβάλει κατασχέσεις σε 971.508 πολίτες, επιπλέον 681.000 πολίτες μπορεί να βρεθούν αντιμέτωποι με αυτές το επόμενο διάστημα.

• Σχέση αμέσων / εμμέσων φόρων.
– Οι άμεσοι φόροι από το 42% περίπου των τακτικών εσόδων μειώθηκαν στο 39% ενώ αντίθετα οι έμμεσοι φόροι αυξήθηκαν από 49% σε 52% των τακτικών εσόδων.
– Ο λόγος έμμεσων/άμεσων φόρων από το 1,18 το 2016 εκτοξεύτηκε στο 1,33 το 2017 όπου και προβλέπεται ότι θα παραμείνει και το 2018.
– Η αύξηση των εμμέσων φόρων θίγει κυρίως τα χαμηλά εισοδήματα.

• Μειωμένη κατά 350 εκατ. ευρώ θα είναι το 2018 η επιχορήγηση των δημόσιων νοσοκομείων.

• Σύμφωνα με την ΕΛ.ΣΤΑΤ. (23.10.2017), η Ελλάδα κατέγραψε πρωτογενές πλεόνασμα (έσοδα – δαπάνες, πλην τόκων) ύψους 3,7% του ΑΕΠ ή 6,441 δισ. ευρώ.

• Σύμφωνα με τη μεθοδολογία του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής το πρωτογενές πλεόνασμα «έκλεισε» στο 3,8% του ΑΕΠ, επίδοση πολύ μεγαλύτερη από τον στόχο του 3ου Μνημονίου για το 2016 (0,5% του ΑΕΠ).

• Προέλευση του πρωτογενούς πλεονάσματος: υπερφορολόγηση, εσωτερική στάση πληρωμών, μείωση κατά 18% των δαπανών για δημόσιες επενδύσεις.

• Αποτέλεσμα όλων των παραπάνω ήταν η επιστροφή της οικονομίας στην ύφεση το 2015, η παραμονή της σε ύφεση και το 2016 και το «σύρσιμό» της με αναιμική ανάπτυξη και το 2017.

• Υγιής και άρρωστος τρόπος για να πετύχεις πλεονάσματα: από τη μια ανάπτυξη από την άλλη φόροi

• 100 δισ. ευρώ κόστισε στον ελληνικό λαό το πρώτο επτάμηνο του 2015 και της αριστερο-αδέξιας κυβέρνησης Σύριζα – ΑνΕλ, όπως έχει δηλώσει σε συνέντευξή του ο επικεφαλής του ESM Κλάους Ρέγκλινγκ.

• 43 δισ. ευρώ χάθηκαν στο τραπεζικό σύστημα λόγω της εκροής καταθέσεων, της εσωτερικής παύσης πληρωμών, του κλεισίματος των τραπεζών και των capital controls.

• Σήμερα, η χρηματιστηριακή αξία των τραπεζικών μετοχών που βρίσκονται στα χέρια ιδιωτών επενδυτών έχει υποχωρήσει στα 6,8 δισ. ευρώ, ενώ η συμμετοχή του ΤΧΣ αποτιμάται σε μόλις 2 δισ. ευρώ, προκαλώντας απομείωση της περιουσίας τους της τάξης των 43 δισ. ευρώ μέσα σε μια τριετία!

• Βάσει του χρηματοδοτικού προγραμματισμού του γ’ μνημονίου, από το συνολικό ποσό των 86 δισ. ευρώ, θα έπρεπε μέχρι τον Οκτώβριο 2017 να είχαμε λάβει 47,6 δισ. ευρώ, μη συμπεριλαμβανομένων των 25 δισ. ευρώ για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.

• Όμως έχουν εκταμιευτεί, μόλις 34,8 δισ. ευρώ, μη συμπεριλαμβανομένων 5,4 δισ. ευρώ για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.

• Οι μεγάλες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση κάθε αξιολόγησης του προγράμματος οδηγούν μοιραία σε περισσότερα δημοσιονομικά μέτρα αφενός και σε μικρότερες εκταμιεύσεις από τους διαθέσιμους πόρους για τη χώρα μας αφετέρου.

• Σήμερα, οι εργαζόμενοι με μερική απασχόληση αμείβονται με 397 € τον μήνα (περίπου 360 € καθαρά), δηλαδή αμοιβή χαμηλότερη από τον κατώτατο μισθό των 586 € και 510 € για νέους κάτω των 25 ετών που είχε θεσπίσει η προηγούμενη κυβέρνηση και πολύ χαμηλότερη από τον κατώτατο μισθό των 751 € που υποσχόταν ο Σύριζα το 2015!

• Λησμονεί η Κυβέρνηση ότι ακόμη και η αποκλιμάκωση της ανεργίας έχει επιβραδυνθεί και πάντως συντελείται με λάθος και επικίνδυνο τρόπο: μείωση μισθών, μερική απασχόληση, φυγή των νέων στο εξωτερικό – “brain drain” (από 11% το 2015 στο 33% το 2017).

• Η κυβέρνηση αυτή δεν μπορεί να βγάλει τη χώρα από την κρίση. Κάθε κυβέρνηση οφείλει τα ελάχιστα. Αν δει κανείς τις ουρές των πολιτών στα εκδοτήρια εισιτηρίων του μετρό αντιλαμβάνεται κανείς ότι αυτή η κυβέρνηση ακόμη και τα αυτονόητα αδυνατεί να χειρισθεί.

Μετάβαση στο περιεχόμενο